Isofluran Chemische Eigenschaften,Einsatz,Produktion Methoden
ERSCHEINUNGSBILD
FARBLOSE FLüSSIGKEIT.
PHYSIKALISCHE GEFAHREN
Die D?mpfe sind schwerer als Luft und k?nnen sich in tiefer gelegenen Bereichen sammeln und den Luftsauerstoff verdr?ngen.
CHEMISCHE GEFAHREN
Bei Kontakt mit hei?en Gegenst?nden oder Flammen Zersetzung unter Bildung ?tzender Rauche mit Phosgen, Chlorwasserstoff und Fluorwasserstoff.
ARBEITSPLATZGRENZWERTE
TLV nicht festgelegt (ACGIH 2005).
MAK: IIb (nicht festgelegt, aber Informationen vorhanden) (DFG 2005).
AUFNAHMEWEGE
Aufnahme in den K?rper durch Inhalation der D?mpfe und durch Verschlucken.
INHALATIONSGEFAHREN
Beim Verdampfen bei 20°C kann sehr schnell eine gesundheitssch?dliche Kontamination der Luft eintreten.
WIRKUNGEN BEI KURZZEITEXPOSITION
WIRKUNGEN BEI KURZZEITEXPOSITION: Die Flüssigkeit reizt die Augenund die Haut. Der Dampf reizt die Atemwege. M?glich sind Auswirkungen auf Zentralnervensystem und Herz-Kreislaufsystem. Exposition gegenüber hohen Konzentrationon kann zu Bewusstlosigkeit führen.
LECKAGE
Ausgelaufene Flüssigkeit m?glichst in abdichtbaren Beh?ltern sammeln. Belüftung. Reste mit Sand oder inertem Absorptionsmittel aufnehmen und an einen sicheren Ort bringen. Pers?nliche Schutzausrüstung: Umgebungsluftunabh?ngiges Atemschutzger?t.
R-S?tze Betriebsanweisung:
R36/37/38:Reizt die Augen, die Atmungsorgane und die Haut.
S-S?tze Betriebsanweisung:
S26:Bei Berührung mit den Augen sofort gründlich mit Wasser abspülen und Arzt konsultieren.
S36/37/39:Bei der Arbeit geeignete Schutzkleidung,Schutzhandschuhe und Schutzbrille/Gesichtsschutz tragen.
Chemische Eigenschaften
colourless liquid
Verwenden
Isoflurane is a halogenated ether used for inhalational anesthesia. Recent studies suggest that there might be a relationship between administration of isoflurane and postoperative cognitive dysfunct
ion (POCD).
Biologische Funktion
Isoflurane (Forane) is a structural isomer of enflurane
and produces similar pharmacological properties: some
analgesia, some neuromuscular blockade, and depressed
respiration. In contrast, however, isoflurane is considered
a particularly safe anesthetic in patients with ischemic
heart disease, since cardiac output is maintained,
the coronary arteries are dilated, and the myocardium
does not appear to be sensitized to the effects of catecholamines.
Also, blood pressure falls as a result of vasodilation,
which preserves tissue blood flow. Isoflurane
causes transient and mild tachycardia by direct sympathetic
stimulation; this is particularly important in the
management of patients with myocardial ischemia.
Unlike enflurane, isoflurane does not produce a
seizurelike EEG pattern. Furthermore, the metabolic
transformation of isoflurane is only one-tenth that of
enflurane, so fluoride production is quite low. Among
the halogenated hydrocarbons, isoflurane is one of the
most popular, since it preserves cardiovascular stability
and causes a low incidence of untoward effects.
Allgemeine Beschreibung
Isoflurane is a volatile liquid (bp=48.5°C) with an MAC of1.15, a blood:gas partition coefficient of 1.43 and high solubilityin fat. Isoflurane is a structural isomer of enflurane. Itis a known respiratory irritant, but less so than desflurane.Approximately 0.2% of the administered drug undergoesmetabolism, the rest is exhaled unchanged. The metabolismof isoflurane yields low levels of the nephrotoxic fluoride ionas well as a potentially hepatotoxic trifluoroacetylating compound). The relatively low concentrations ofthese compounds have resulted in very low risks of hepatotoxicityand nephrotoxicity. There have been no reports ofseizures caused by isoflurane and only transient increases inheart rate have been reported.
Clinical Use
Isoflurane was introduced in the United States in 1981 and is a potent anesthetic agent
with many similarities to its isomer enflurane (potent, nonflammable, and intermediate blood
solubility). It does produce significantly fewer cardiovascular effects than enflurane, however, and
it can be used safely with epinephrine without as great a concern for arrhythmia production.
Isoflurane has a more pungent odor than halothane and, thus, can cause irritation to the throat and
respiratory tract, triggering coughing and laryngospasm. To overcome this problem, it often is
supplemented with intravenous agents. Less than 0.2% of an administered dose is metabolized,
mostly to fluoride and trifluoroacetic acid. Some minimal potential
for hepatotoxicity is associated with a trifluoroacetyl halide metabolite.
Isofluran Upstream-Materialien And Downstream Produkte
Upstream-Materialien
2,2,2-TRIFLUOROETHYL METHYL ETHER
HYDROGEN FLUORIDE GAS
2,2,2-Trifluorethanol
Bis(chlormethyl)ether
Antimonpentachlorid
1-CHLORO-2,5-DIMETHYL-4-NITROBENZENE2-CHLORO-5-NITRO-P-XYLENE
hydrogen fluoride
Fluorwasserstoff
Methanol, difluoro- (6CI,8CI,9CI)
DIFLUOROMETHYL 2,2,2-TRIFLUOROETHYL ETHER
2,2-Dichlor-1,1,1-trifluorethan
1,1-DICHLORO-2,2,2-TRIFLUOROETHYL DIFLUOROMETHYL ETHER
Downstream Produkte